Endring av tiltaksnivå og nytt testregime gjeldene fra mandag 31.01.22

Fra og med mandag 31.januar innfører alle barnehager og skoler i Kristiansand kommune grønt nivå. Dagens testregime for nærkontakter (ikke husstandsmedlemmer) erstattes med regelmessig testing.

Fra å med mandag 31.01 blir det innført regelmessig testing av alle ansatte i barnehager, skoler og elever i Kristiansand kommune. Alle skal skal teste seg mandag og torsdag før jobb, uavhengig om det er smitte i enheten eller ei. Regelmessig testing erstatter nåværende testregime ved nærkontakter.

Barnehagebarn er utenfor dette testregimet, det er opp til foreldrene om de ønsker å teste barn som har vært nærkontakter.

Viktig å presisere at det er egne regler ved smitte i husstand. Fra og med 26.01 er det mulig å bytte ut smittekarantene med daglig testing.

Dersom en i din husstand er smittet, gjelder eget testregime med daglig testing for at ditt barn kan leveres i barnehagen. Disse testene må dere bestille og hente selv.
Informasjon: Informasjon selvtest

• De som bor sammen med en smittet som kan isolere seg tilstrekkelig med eget bad og soverom, må teste seg daglig i 5 døgn etter siste nærkontakt for å slippe smittekarantene.

• De som bor sammen med en smittet som IKKE kan isolere seg tilstrekkelig med eget bad og soverom, må teste seg daglig i 11 døgn for å slippe smittekarantene (6 døgn i den smittedes isolasjonsperiode + 5 døgn etter dette) Dette gjelder også for barn.